In de praktijk brengen wat je leert, motiveert!

In de praktijk brengen wat je leert, motiveert!Congres 20-80 learning havo bovenbouw op Fruytier

congres 20-80 learningIn de praktijk brengen wat je leert, motiveert!Congres 20-80 learning havo bovenbouw op Fruytier

Op 3 februari vond in Apeldoorn bovenstaand congres plaats. Een dag waarin het 20-80 learning van verschillende kanten werd belicht. Zo spraken VO-raad voorzitter Paul Rosenmöller, onderwijsinspecteur Bal, en ook onze leerlingen over dit leerconcept. Ze kwamen allen tot dezelfde conclusie: 20-80 learning motiveert.

Teamleider Gerard Mulder heette zo’n 80 belangstellenden van andere scholen welkom op onze school. Een dag die in het teken stond van 20-80 learning in heel de bovenbouw van onze havo afdeling. Het motiveren van leerlingen is de belangrijkste pijler om 20-80 learning in te voeren. Onderwijsinspecteur Bal interviewde onze leerlingen ook op dit punt. Op zijn vraag waar hun enthousiasme vandaan komt, antwoordden de leerlingen: ’20 -80 maakt je als leerlingen gefocust op de praktijk, leren wordt leuker. Daarnaast heeft de praktijkdag uitstraling op de hele week. Je brengt in de praktijk wat je leert.’

Leny van der Ham van het netwerk 20-80 gaf aan dat ongeveer 25 scholen in Nederland werken met 20-80 learning. Vrijwel alle scholen hebben alleen een international business college, terwijl de Fruytier dit principe in al de streams heeft ingevoerd. Dus ook voor science en arts. Daarnaast vinden we het belangrijk dat dit onderwijs aansluit bij de vervolgopleiding in het HBO. Zo vertelde Emile Schütte van de Hogeschool Windesheim hoe de 8 dagen gevuld zijn, die onze ibc-leerlingen op Windesheim volgen. Paul Rosenmöller van de VO-raad sprak over de onderwijsontwikkelingen richting 2032. Ook hier past de keuze van de Fruytier, om alle streams volgens 20-80 learning in te richten, goed bij. Hoe kunnen scholen beter inspelen op de motivatie van leerlingen? Daar zoeken we een antwoord op, en dat antwoord kan 20-80 learning zijn.

Onze leerlingen hadden ook een rol in de organisatie van de dag. Ze traden op als gastheer/-vrouw, fotograaf, begeleiders en verzorgden de lunch. Deelnemers konden in de workshoprondes zien wat er gebeurde binnen de verschillende streams en konden met leerlingen en docenten in gesprek gaan. Daarnaast gaven onze leerlingen een presentatie over wat zij op een praktijkdag bij business, science en arts doen. En ook deze presentaties lieten zien waar het allemaal om draait: de zichtbare motivatie van onze leerlingen.

Bron: nieuwsbladdeband.nl